
Kancelářským krysám třikrát ZDAR! :)
Jsem tak trochu administrativní blázen.
Na některých pracovních pohovorech jsem, trochu s nadsázkou, říkala (a vlastně si na tom trvám i dále), že jsem hrdá kancelářská krysa. Tuhle práci prostě miluju. A možná díky genetické výbavě k ní mám taky výborné předpoklady. Neboť pro administrativu musíte být pořádkumilovní (zde patří díky mému trošku puntičkářskému tátovi) a taky musíte zvládat takzvaný multitasking (za tohle dík ženským genům, neboť mi jistě dáte za pravdu, že právě ženy každý den dokazují, že právě ony umí provádět několik procesů současně. A to bez mrknutí oka. 🙂 )
A co že to ta administrativa vlastně je?
Podle Wikipedie se za tímto pojmem skrývá souhrn pomocných a rutinních kancelářských činností, které mají zabezpečit chod určitého správního týmu. Jinak řečeno, administrativa zajišťuje, že firma bude fungovat jako naolejovaný stroj.
Administrativní pracovník je, řečeno s lehkou nadsázkou, taková holka pro všechno. Musí nejen zvládat více věcí najednou, ale musí být i všestranně nadaný.
Umět zvednout telefon, být komunikativní, vřelý, pro-zákaznický, mít rád pořádek a umět vytvářet v chaosu řád. Umět si poradit s nespokojeným zákazníkem i špatně vyspaným šéfem. Uvařit výbornou kávu, vyměnit toner v tiskárně. Vytvořit tu správnou tabulku, napsat a sestavit neodolatelnou nabídku, poslat velmi výmluvnou stížnost či reklamaci lajdáckému dodavateli… To je jen krátký výčet toho, co všechno musí administrativní pracovník zvládnout.
Ve větších firmách se o administrativní práce dělí třeba celá oddělení. Jsou tu ti, kteří „jen“ vyřizují příchozí telefony či e-maily. Další, co vyřizují „jen“ stížnosti nespokojených zákazníků. Obchodní oddělení má svého administrativního asistenta, stejně tak personální oddělení mívá svého papírového guru. Vedení společnosti mívá svoji asistentku / sekretářku. A ani účetní oddělení nepohrdne pomocí „obyčejného administrativního pracovníka“.
Dnešní svět je plný různé administrativy. E-shopy, kamenné obchody, firmy, které dodávají službu, ale i firmy, které vyrábějí výrobky jakéhokoli druhu. Ti všichni potřebují skvělé vedení, výborné obchodníky, pečlivé účetní, odborníky ve svém oboru, kteří udělají tu “špinavou” práci, a pořádné (a pořádku milovné) administrativní pracovníky. Někoho, kdo se postará o to, aby formuláře, žádanky, faktury, nabídky i smlouvy kolovaly tak jak mají. A aby při dokončení oběhu po firmě skončily ve správné složce či šanonu, aby bylo možné mít se k čemu vrátit, do čeho nahlédnout, z čeho příště čerpat. Firmy se bez takových oddaných kancelářských krys prostě neobejdou. Ne v dnešním světě, kde na každý prd je formulář, potažmo kontrolní úřad, který dává tučné pokuty, když firmě ten či onen vyplněný a správně založený papír chybí.
Je škoda, že jsou lidé (a to i ve vedoucích funkcích), kteří tuto práci podceňují. A podhodnocují. Neuvědomují si, kolik energie celý ten souhrn činností pro správně fungující firmu stojí. A že administrativního pracovníka nemůže dělat kde-kdo. Že to chce opravdu jistý souhrn dovedností, ale taky talentu.
Všechno se dá naučit. I kancelářská práce. A proto se potkáváme s průměrnými úředníky a těmi skvělými. Průměrný se naučí zákonitosti, procesy, naučí se udržet pořádek. Ti skvělí svojí prací žijí. Papírování je jejich vášeň.
Na práci kancelářské krysy je skvělé hlavně to, že je různorodá. Každý den je jiný. I když děláte tu samou rutinní práci, můžete si být jistí, že každý den bude jiný. Potkáte se s novými lidmi. Státní úředníci jsou placení za to, aby vymýšleli stále nové formuláře a stále nové postupy jak co kde zakládat a hlásit.
Prostě… v kanceláři rozhodně nehrozí stereotyp a nuda. A to je na ní skvělé!
